F.A.Q – Ofte stillede spørgsmål

Ved Lovlig Tuning m. Software & Hardware, skal bilen synes, og det stiller nogle krav til bilens stand og udstyr.

For at kunne lovligt tune og godkende din bil forudsætter det, at bilen er i lovlig stand, da godkendelser indskrives i det “Danske Motor Register” også kaldet DMR hos Skat. Dette gøres ved at udføre et Registreringssyn i en synshal. Når registreringssynet udføres, gennemgås bilen som ved et ordinært periodesyn af synsmyndigheden. Det er derfor din opgave at sørge for, at bilen er i stand til dette ved egen kontrol eller ved betale os for teknisk gennemgang, skulle du være i tvivl om dette.

Såfremt dette ikke er tilfældet, at eksempelvis en styrekugle er defekt, som ofte eks. er set på VW Polo AW GTI, vil vi blive nødsaget til at udskifte disse, for at kunne udføre den bestilte tunings/montage/godkendelsesopgave, og vil derfor blive efterfaktureret.

Ved tilfælde hvor bilen har andre lovlige konstruktive ændringer som Sænkning faktureres 1.000,- inkl. moms pr. øvrig komponent, der skal registreres i DMR.

Hvorledes foregår det, hvis jeg skal have godkendt tunet min bil?

Når bilen skal lovligt Stage 1 eller Stage 1+, får vi bilen ind til tuning, effektmåling samt datalogning, hvorefter godkendelse til bilen fremsendes. Godkendelsen sendes enten med ordinær fragt (7-10 dage) eller med express (1-2 dage), og vi tilbyder derfor to muligheder.

Løsning 1.: Skal vi have bilen ind ad 2 omgange med 14 dages mellemrum, hvor bilen først kommer ind til tuning, effektmåling, datalogning samt godkendelse, og herefter registreringssyn.

Løsning 2 “Express”.: Skal vi have bilen over 3-4 hverdage, hvor alt klares på en gang bestående af tuning, datalogning, godkendelse samt registreringssyn med indskrivning af tuningen som konstruktivændring NB: 650,- kr tillæg.

Jeg har tilkøbt Registreringssyn til mit produkt, hvordan booker jeg tid?

Efter modtagelse og montering af produktet kontakter du Streetpoint.dk på 93 907 907 eller salg@streetpoint.dk for booking. Herefter møder du op til syn ved den respektive synshal i Slagelse på Sjælland eller i Ribe i Jylland. Her vil blive mødt af en synsmand, der har erfaring i at indskrive konstruktive ændringer samt, er informeret om, hvad der skal skrives ind – Og ikke mindst afregnet.

For at registreringssynet fuldføres, forudsætter det, at bilen er i lovlig stand. Dvs. at bilen vil kunne dumpe på øvrige fejl og mangler, samt skulle der være andre konstruktive ændringer, vil disse skulle skrives ind, og faktureres m. 1.000,- kr pr. konstruktiv ændring. Skal disse ændringer skrives ind, skal vi informeres forinden, således godkendelser kan scannes og sendes til den respektive synshal.

Hvordan kan tuning & hardware modificeringer være lovlige, godkendte samt kan synes?

Reglerne for Danske biler står angivet i “detailforskrifter for biler”, der kan hentes på retsinformation.dk.

Først og fremmest, skal der defineres, hvad en konstruktiv ændring er, hvilket er beskrevet under pkt. 1.1. Konstruktiv ændring

(1) Enhver ændring af styreapparat, bremser, motor og bærende elementer anses som en konstruktiv ændring, medmindre det i dette bilag er angivet, at specifikt angivne ændringer ikke anses som en konstruktiv ændring.

(3) Konstruktive ændringer på motor omfatter også motorens indsugnings– og udstødningssystem samt indstilling af motorparametre. Hvis der justeres til indstillingsværdier udenfor de af fabrikanten angivne værdier eller tolerancer, anses ændringen som en konstruktiv ændring af motoren.

 – Alle ændringer på ind- & udstødningssystem samt ændringer i software tolkes som værende konstruktive ændringer. (m. enkelte undtagelser angivet i pkt. 2.2.1)

Hvorfor må det godkendes? Beskrives under pkt.  2.2. Ændring af motor

(1) Ændring af motor skal godkendes ved syn på baggrund af én af følgende typer dokumentation:

b) Dokumentation via en godkendelse og med konkret oplysning om motorændringerne og eventuelt nødvendige tekniske ændringer. Godkendelsen skal indeholde oplysning om, at bilen efter ændringerne opfylder de krav i bilag 1, afsnit 7.05 om støj, og i bilag 1, afsnit 7.06 om luftforurening, der gælder for bilen. Dette kan eventuelt bekræftes i supplerende dokumentation fra en prøvningsinstans. Det er tilstrækkeligt, hvis prøvningsrapporten indeholder oplysning om, at hverken støj eller luftforurening har ændret sig.

– Tuning eller hardware okumenteres via tilhørende TÜV Godkendelse og indskrives som konstruktiv ændring ved registreringssyn.

Hvad hvis jeg bliver stoppet af Politiet eller Færdselsstyrelsen?

Såfremt du bliver stoppet af Politiet, og der spørges ind til bilens udstyr, vil du efter registrering af de konstruktive ændringer kunne fremvise respektiv faktura for det respektive produkt Tuning/Dele mm. samt henvise til DMR, hvor myndighederne vil kunne slå op, hvilke konstruktive ændringer der er registreret ved seneste Registreringssyn.

SKULLE DU/I HAVE AKUT BEHOV FOR SPØRGSMÅL, HJÆLP ELLER ANDET, HAVES NORMALT EKSTREMT HURTIG SVARRATE PÅ FACEBOOK.COM/STREETPOINT.DK.

Ved enhver konstruktiv ændring fra registreringen ved DMR vil bilen ikke længere være i lovlig stand. Det er respektivt fører/ejer, der ansvarlig for dette før igangsættelse. Læs.: Ved ændring, fjernelse mm. af eks. software, turbolader, udstødning vil bilen ikke længere være lovlig, som ved registreringen.

Ændres vedligeholdelsesplanerne for min bil, når jeg tuner den?

Svaret er nej, du kan fortsat følge bilens vedligeholdelsesplan, dog er det ALDRIG en dårligere idé med kortere udskiftningsintervaller på olie, tændrør og såfremt der skulle være råd til det, dyser & tændspoler.